szerda, október 10, 2018

Rauchkogel egyedül

Ma egyedül mentem túrázni. Már elég régóta tervezgetem, hogy egy nem jelölt úton (itt vadászösvénynek nevezik) felmegyek a völgy fölé magasodó Rauchkogel csúcsára 2208 méter magasra. Ez a csúcs tőlünk is látszik, már amikor ide kijöttünk, akkor kinéztem magamnak. A múlt héten a helyi túrázó egyesületnek illetve egy őstúrázónak írtunk, ők a válaszukban leírták, hogy vezet fel egy nehezen követhető és nagyon meredek ösvény, ami végig a gerinc vonalát követi. Küldtek egy térképvázlatot is, bejelölve rajta az utat. Az ösvény az 1. ponttól (Gräfinsitz) nem messze indul és a B-vel jelölt Rauchkogelre vezet:

Így ma délelőtt nekivágtam.
Az Annencafe parkolójáig Betti felvitt autóval (1030 m). Pont 10 órakor indultam felfelé. 10:45-re értem fel az 1460 méter magasan lévő Gräfinsitz kilátópontig. Természetesen a múltkor felfedezett rövidítő és egyben tüdőt kiköptető úton mentem :-)
Kilátás:

Ez pedig a kilátóhely, azaz a grófné széke (Gräfinsitz):

Innen kb. 200 méterre értem el a Rastötzenalmhoz vezető köves utat (maga a turista út is azon folytatódik egy darabig), ott vált le a vadászösvény. Első 400-500 méteren egy erdei úton halad egy kis tisztásig, ahol egy kis tehénetető (?) áll, illetve sok-sok tehénszar :-). Tavaly Bazsival ide jöttünk fel, amikor eltévesztettük a Rastötzenalmhoz vezető utat. 1550 méter magasan van:

Az erdei út egy kerítés mögött halad tovább, az alig észrevehető, de azért követhető ösvény pedig a kerítés mellett kapaszkodik felfelé. Eleinte erdőben halad (egy helyen több hatalmas fa is ki volt dőlve, keresgélni kellett az ösvényt), később ritkulnak a fák. Néhány helyen nagyon meredeken vezetett sziklák között, itt láttam először jelzést:

Aztán még pár helyen voltak nyilak is. 1820 méter magasan elértem egy valaha pihenőhelyként szolgáló kis tisztást, ahol pad és tűzrakóhely maradványok voltak:

Ismét felbukkant a kettős drótkerítés, az ösvény a túloldalon vezetett tovább. Kénytelen voltam kihúzni két cölöpöt, hogy kissé megfeküdjenek a huzalok, így könnyen át tudtam lépni.
1880 méter magasan elértem a Rastötzenalmból vezető erdei utat (itt ér véget), persze az ösvény (a képen jobb oldalon a fa nyílnál) meredeken emelkedett tovább. Tehénlepény mindenütt. Csak tudnám, hogy mit csináltak itt, mert a kerítésen nincs kapu:

A fák már egyre alacsonyabbak voltak, majd bozótosra váltott, aztán csak fű maradt. Látszik a kanyargó ösvény (ezt lefelé menet fotóztam). Alatta Bad Hofgastein:

Már látszik a cél, ott a nagy kereszt a hegy tetején:

Jobb oldalon végig nagyon meredeken zuhant le a hegyoldal, közvetlen a csúcs alatt telerakták lavinafogó kerítéssel. Ezek kb. két méter magasak, acélszelvényekből állnak, alulról megtámasztva szintén acél cölöpökkel. Biztos helikopterrel hozták fel ezt a rengeteg vasat ide, mert semmilyen út nincs, olyan meredek:

12:45-re felértem Rauchkogel 2208 méter magas csúcsára. Egy hatalmas vaskereszt van felállítva, rajta alpinisták emléktáblácskáival:

Szűk félórát pihentem. A kilátás gyönyörű.
A Gamskarkogel 2467 méter magas csúcsa, rajta a hütte. Bal oldalon kanyarog fel a turistaút az 1740 méter magasan lévő Rastötzenalmból:

A Stubnerkogel 2246 méter magas tömege (ott mostanában sokat jártunk), alatta Bad Gastein:

Bad Hofgastein, cirka 1350 méterrel van alattam:

13:15-kor indultam lefelé. Először azon agyaltam, hogy az út meredeksége miatt Ratstötzenalm felé kellene lemenni, de aztán úgy voltam vele, hogy óvatosan és megfontoltan, de ott megyek le ahol feljöttem.
Lefelé sokkal nehezebb egy meredek úton haladni, mert a test tömegközéppontja magasan van és hátrafelé esik, így könnyű megcsúszni illetve az ereszkedés során csak a lábszár izmaira (ott is dominánsan az elülső sípizmokra) tudunk támaszkodni. Ellenben egy meredek ösvényen felfelé haladva előre dőlünk, a súlypont előre esik, miközben a teljes alsó végtag a farizmokkal együtt dolgozik és tartja, tolja felfelé a testet. A tüdőnk persze majd beleszakad :-) de sokkal nehezebb megcsúszni, elesni.
Másfél óra alatt leértem Grafinsitzhez, 15:30-ra pedig a parkolóba, ahol Betti értem jött.

Egy kis statisztika a végére:
Annencafe Parkoló - Gräfinsitz (rövidítő úton): 430 méter emelkedés, 1,5 km, felfelé 45 perc
Gräfinsitz - Rauchkogel (nem jelzett vadászösvényen): 740 méter emelkedés, 2,2 km, felfelé 2 óra
Oda-vissza összesen 7,4 km hosszú az út, 1170 méter a szintkülönbség, pihikkel együtt 5 óra 30 perc.

Jó kis túra volt, előtte kicsit paráztam az ösvénytől, de aránylag jól követhető volt. No meg persze brutál meredek :-). Most este kicsit (sőt nagyon) robotos a mozgásom...

Őszi csendélet:

Végezetül álljon itt egy kis videó a Rauchkogel tetejéről:

Holnap csütörtök. Tuti pihinap.