péntek, június 21, 2013

Galyatető

A héten Galyatetőn nyaraltunk. Itthon sivatagi forróság, ott délben is csak 27-28 °C fok volt, azaz bőven a kellemes sávon belül.
Egy hotelben laktunk: svédasztalos reggeli és vacsora, három medencés, szaunaparkos wellness részleg, hatalmas park, egyszóval frankó hely. Pár nap erejéig áttértem a „Torkig lakok reggel és este, napközben meg víz” típusú étkezésre. Úgyhogy kajára egy fityinget nem költöttünk :-)

Sportügyileg említésre méltó események:

1. nap - Kalandpark
Természetesen az Oxygen Adrenalin kalandpark nem maradhatott ki. A bobozás mellett mászkáltunk az erdei labirintusban is, eltévedni nem sikerült. A jó öreg „Balra tarts!” elv most sem hagyott cserben bennünket.

2. nap - Hosszabb túra Bazsival
Galyatető - Mátraszentimre - Csörgő-patak völgye - Ágasvári th. - Ágasvár - Szamár-kő - Mátraszentistván gyalogtúra. Kb. 15 km, változatos terepen.

A Csörgő-patak völgye nagyon hangulatos, sőt vadregényes, patakcsobogásos völgy, az ágasvári turistaház pedig lehangoló, pénzéhes hely. Egy fél literes ásványvíz 500 Ft, iható forrás, de még egy csap sincs. (Egy van, amire öles betűkkel rá van írva, hogy nem iható...)
Erre én emlékeztem, ezért még lent a völgyben érintettük a Vándor-forrást, ahol kristálytiszta és jéghideg forrásvízzel bőven feltankoltunk. De aki nincs erre felkészülve, azt bizony jól lenyúlják ezen a vendégszerető helyen. És ez már így volt 25+ éve is!
A turistaháztól kb. 150 méteres szintemelkedéssel elérhető Ágasvár hegycsúcsról szép kilátás nyílik nyugati irányban. A kaptató mindössze kb. 400 m hosszú, azaz igenyösen tüdőszaggató és balesetveszélyes az út, sáros időben szinte lehetetlen felmenni. Régen (nagyon) még egy egyszerű kis fakilátó is volt fent, de annak már nyoma sincs.
Kilátás Ágasvárról (788 m), a távolban a Hasznosi-víztározó, mögötte Tar és Pásztó:

Látványos gerinctúrán keresztül lehet elérni a Szamár-követ, majd egy hosszabb szintben haladó tölgyesben vezető úton értük el Mátraszentistvánt. Ott már vártak bennünket a lányok és autóval mentünk vissza Galyatetőre.
A Szamár-kő egy kis csacsival:

3. nap - Edzés és családi séta a környéken
Golyót végül nem vittem (egyszerűen itthon maradt, lehet a tudatalatti nem akarta hogy szegény autót még megterheljük egy @32-es golyóval), így reggeli előtt a szálloda konditermében rögtönöztem egy kis súlyzós mozgást:
  • Nyomás állva rúddal: 3x5x75kg, az elsőknél természetesen fel is kellett venni
  • Döntött törzsű evezés rúddal: 3x5x120kg, ennyi volt a maximális súly, amit össze tudtam rakni
  • Szumó elemelés rúddal: 3x10x120kg, szintén a max súllyal
  • Snatch kézisúlyzóval: 100x20kg, minden ismétlésnél kézcsere, mind a padlóról indult. Folyamatos végrehajtás, nagyobb súlyzó nem volt
Kettler márkájú eszközök, mondjuk elég régiek, de a célnak megfeleltek. Az edzéske után szépen helyreraktam az összes tárcsát. Most, hogy eljöttünk, még mind ugyanúgy volt. Azaz a kutya nem nyúlt hozzájuk azóta :-)

Családi séta. Bazsinak kissé gombás a feje:

Pöttöm lányka a hatalmas szálbükk lábánál:

4. nap - Rövid és intenzív túra Bazsival
Autóval lementünk Parádsasvárra és onnan gyalogtúra a P+ úton fel Galyatetőre. A kb. 4,7 km-es táv 580(!) méteres szintemelkedéssel párosult. Bogarásztunk is közben, de azért meglihegősödtem piszkosul, különösen a Nagy-Lipót elérésekor. Bazsi nagyon flottul végigbírta.

Aranyos bábrabló:

Szó szerint százával láttunk centiméternél kisebb erdei békákat, amik úgy rebbentek szét a lépésünkkor, mint egy szöcskehad a réten. Egyet le is fotóztunk (kissé homályos lett, de a méret nagyon jól látszik):

A Nagy-Lipót (752 méter) tetején. A jobb sarokban Parádsasvár, onnan indultunk:

Nem volt rossz a túra végén a jakuzziban ücsörögni, ahonnan a Kékes hatalmas tömbjére lehetett rálátni.

Természetesen minden nap egy rahedlit fürödtünk és jómagam sokat voltam a gőzben illetve a finn szaunában. Volt (többek között) jégkása zuhany is a szaunáknál. A gőzből ki, a jégbe bele. Majd oda fagytam :-)

Kilátás a szálloda éttermének teraszáról (sajnos reggel kissé párás volt az idő, de azért kivehető a Kékes csúcsán a TV-torony):

A középső hegycsúcs a Csór-hegy (730 méter) ahol egy nagyon masszívan, hatalmas farönkökből megépített kilátó volt, a Kós Károly kilátó. Volt. Ismét csak 25+ évvel ezelőtt gyönyörű körpanoráma tárult az ember szeme elé. Most már csak a romjai vannak. (El nem tudom képzelni, hogyan pusztulhatott el, mondom, rendkívül masszív és hatalmas építmény volt). De ez elmondható az összes turista létesítményről. Az esőházak, a pihenők padjai, asztalai mind-mind a pusztulásról tanúskodnak. 25+ évvel ezelőtt mind frankó állapotban volt. Azóta az enyészet megtette hatását. Gondozásnak, felújításnak nyoma sincs. De legalább a turistajelzések, a táblák jól láthatóak, azt karbantartják.

A szálloda parkjának egy részlete (volt egy gyermek kalandpark is benne, Réka többször is végigment rajta)

A parkban talált nőstény szarvasbogár. Nagyon harcias!